Scenariusze zajęć świetlicowych przeznaczone sa do realizacji w świetlicy szkolnej, środowiskowej, przyparafialnej.Mogą być wykorzystane przez wychowawców klas I - III szkoły podstawowej.Proponowane zajęcia mają za zadanie urozmaicić czas wolny dzieci, utrwalić i poszerzyć ich wiedzę, pomóc w nauce, rozwinąć talenty: plastyczne i aktorskie oraz zapewnić dobrą zabawę.
SCENARIUSZE ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
TEMAT : Zabawa andrzejkowa
CELE: - poznanie obrzędów i wróżb andrzejkowych, - kultywowanie tradycji śląskich - oddziaływanie na wyobraźnię i fantazję, - wprowadzenie radosnego nastroju zabawy. FORMA : zbiorowa
METODA : zabawowa, pogadanka.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE : świeczki, miska z wodą, klucz, talerzyki, obrączka, moneta, różaniec
CZĘŚĆ WSTĘPNA : 1. WPROWADZENIE: Andrzejki przypadają na ostatni dzień listopada. Poprzedzają długi okres Adwentu. Zgodnie z tradycją św. Andrzej ogłosił światu nadejście Mesjasza. Zwyczaj andrzejkowych wróżb przetrwał na Śląsku setki lat. W noc andrzejkową panny i kawalerowie mogą poznać swoją przyszłość.
2. STARE WRÓZBY - STUDNIA – dawniej dziewczyny zaglądały w głąb studni i wypowiadały głośno swoje życzenie. Jeśli echo odpowiedziało, to życzenie wkrótce miłlo się spełnić
- PŁOT – ciekawą wróżbą było liczenie sztachet w płocie. Dziesiąta sztacheta w zależności od wyglądu obrazowała postać przyszłego męża 9chudy, krzywy, stary, smukły).
- PIES – młode panny częstowały smakołykami psa, tej, której poczęstunek chwycił w pierwszej kolejności spełniały się marzenia.
- LISTKI – w misce z wodą puszczano dwa listki. Jeden symbolizował dziewczynę, drugi chłopca. Jeśli się spotkały, para musiała stanąć na ślubnym kobiercu.
- KULKI Z CHLEBA – dziewczyny lepiły kulki z chleba, w których ukryły karteczki z imionami chłopców i wrzucały je do miski z wodą. Wybrankiem był ten, którego imię wypłynęło pierwsze.
CZĘŚĆ ZASADNICZA :
1. LANIE WOSKU – do dużej miski z wodą wlewamy przez dziurkę z klucza roztopiony wosk. Dzieci wykorzystując swoją fantazję zinterpretują kształt zastygniętego wosku. Będą to zawsze przygody, podróże , prezenty, wykonywany w przyszłości zawód. Wg tradycji: pies, kot lub dziecko oznaczało staropanieństwo, ptak lub mężczyzna oznaczał powodzenie wśród chłopców, gniazdko zapowiadało wesele.
2. TALERZYKI – pod trzy talerzyki wkładamy: obrączkę - wróży szybkie wesele, monetę – bogactwo, różaniec – zakon.
3. SERCA Z IMIONAMI – dziewczynki wbijają igłę w kartkę w kształcie serca zapisaną imionami chłopców a chłopcy mają serduszko z imionami dziewcząt. W ten sposób wróżą sobie imię ukochanego.
4. BUTY – wszyscy uczestnicy zabawy zdejmują jeden but i ustawiają je jeden za drugim rozpoczynając od przeciwległej ściany w kierunku drzwi. Gdy wszystkie pantofle są ustawione bierzemy ostatni i stawiamy przed pierwszym, aż jeden z nich przekroczy próg. Właścicielka bucika pierwsza wyjdzie za mąż.
5. JABŁKA – uczestnicy zabawy obierają jabłko. Powstałą w ten sposób obierzynę rzucają za siebie. Z kształtu w jaki się ułożą można odczytać pierwszą literę imienia przyszłego męża. Dawniej rzucano za siebie but. Jeśli upadł czubkiem w stronę drzwi – dziewczyna miała wyjść za mąż, jeśli nie to groziło jej staropanieństwo.
6. WRÓŻBY Z KAPELUSZA – dzieci losują z kapelusza karteczki z zapisanymi wcześniej wróżbami. Treść wróżb zależy od wychowawców, którzy dobrze znają swoich wychowanków, ich marzenia, oczekiwania.
SŁODKI POCZĘSTUNEK przygotowany np. przez rodziców. ZABAWA TANECZNA przy muzyce dyskotekowej.
ZAKOŃCZENIE : 1. Sprzątanie sali..
TEMAT :,,Legenda o smoku wawelskim”.
CELE: - rozwijanie umiejętności opowiadania, - wdrażanie dzieci do zbiorowej inscenizacji, - uświadomienie dzieciom, że kontakt ze sztuką jest źródłem radości i odprężenia, - ujawnianie ukrytych umiejętności, niwelowanie kompleksów, - oddziaływanie na wyobraźnię i fantazję, - uczenie pokojowego rozwiązywania konfliktów.
FORMA : zbiorowa, grupowa.
METODA : zabawowa, słowna, drama.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE : części smoka, szary papier, gazety, korona, kielich z cukierkami, magnetofon, brystol, pisaki, kredki, nożyczki.
CZĘŚĆ WSTĘPNA : 1. Powitanie dzieci i zajęcie miejsc w kręgu. 2. Wspólne opowiadanie legendy o smoku wawelskim.
CZĘŚĆ ZASADNICZA :
1. Zajęcia plastyczne – wykonanie mieczy. 2. Pasowanie na rycerza przez wychowawcę przebranego za króla. 3. Złożenie części smoka z papieru. 4. Obłożenie smoka ,,kamieniami” wykonanymi z gazet zmiętych w kule co ma imitować jamę smoka. 5. Przekazywanie z rąk do rąk kielicha z cukierkami – czarodziejski napój, który ma dodać sił i odwagi rycerzom. 6. Wychowawca zamienia się w smoka – smok ten jest głodny, ale nie je ludzi, prosi o coś do jedzeni w zamian za księżniczkę schowaną w jamie. Dzieci pertraktują ze smokiem o uwolnienie dziewczyny. 7. Smok uwalnia księżniczkę – wychowawca znów staje się człowiekiem. Zadaje pytania: Jak udało się rycerzom – dzieciom uwolnić księżniczkę? Czy posłużyli się słowem czy siłą? Co zwyciężyło: mądrość czy siła? Jak wy rozwiązujecie swoje konflikty? ZAKOŃCZENIE : 1. Omówienie zajęć. 2. Sprzątanie sali.
TEMAT : Wyścigi rzędów.
CELE: - rozwijanie podstawowych cech motorycznych: szybkości, zwinności, siły, wytrzymałości, - wyrabianie umiejętności zespołowego współdziałania i współzawo- dnictwa, - wyrabianie dyscypliny w czasie zajęć.
FORMA : biegi, skoki, chwyty
METODA : zabawowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE :piłki słupki, skakanki, obręcze, woreczki.
CZĘŚĆ WSTĘPNA :
1. Zbiórka dzieci w szeregu. 2. Zapoznanie dzieci z zasadami zabawy. 3. Podział na dwa rywalizujące z sobą zespoły.
CZĘŚĆ ZASADNICZA :
1. Toczenie piłki, chwyt, obiegnięcie słupka, bieg do następnego zawodnika’ 2. Toczenie obręczy do słupka, bieg i podanie. 3. Bieg do słupka przy którym leży obręcz, wejście do jej wnętrza, bieg, przekazanie obręczy następnej osobie. 4. Bieg do słupka, wykonanie 5 skoków przez skakankę, bieg. 5. ,,Sadzenie ziemniaków”- bieg z 3 woreczkami i umiejscowienie ich w kółkach, obiegnięcie słupka, bieg; następny zawodnik zbiera woreczki, okrąża słupek i biegnie do następnego zawodnika. Po każdym wyścigu zespół, który wygra otrzymuje punkt. Ogłoszenie wyników, nagrodzenie zwycięzców brawami.
ZAKOŃCZENIE : 1. Zbiórka w szeregu, omówienie zajęć. 2. Sprzątanie pomocy dydaktycznych.
TEMAT: Utrwalenie wiadomości o czasownikach i rzeczownikach.
CELE: - utrwalenie wiadomości o poznanych częściach mowy, - wdrażanie do współzawodnictwa, samodyscypliny, - wyrabianie uczuć koleżeńskich, - rozwijanie umiejętności pracy w zespołach. FORMA: zespołowa.
METODA: zabawowa, słowna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: krzyżówka, koperty z czasownikami, koperty z rzeczownikami oraz rebusami, magnetofon, kaseta z bajką ,, O kocie w butach”, kartki, długopisy, napisy: CZASOWNIKI, RZECZOWNIKI.
CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1. Przypomnienie wiadomości o czasownikach i rzeczownikach. 2. Podział dzieci na trzy zespoły.
CZĘŚĆ ZASADNICZA:
1. Wysłuchanie krótkiego fragmentu bajki ,, O kocie w butach” i wypisanie największej liczby usłyszanych czasowników. 2. Rozwiązanie krzyżówki z czasownikami. 3. Umieszczenie kartek z obrazkami odpowiednio do części mowy i umieszczenie ich pod napisami: CZASOWNIKI i RZECZOWNIKI. 4. Zabawa ruchowa przy muzyce: Gdy nauczyciel wymówi czasownik dzieci biegają, gdy rzeczownik dzieci stoją. Wyrazy: sprzątać, kalosze, żaba, uczyć się, jeździć, Tomek, grać, piłka, mama, trawa, śpiewam, tramwaj, gwiżdże, krokus, gotujemy, ćwiczą, gimnastyka, żartujesz, miasto, Polak, rysować.
CZĘŚĆ KOŃCOWA:
1. Podsumowanie ilości zdobytych punktów. 2. Ogłoszenie zwycięskiego zespołu. 3. Rozdanie nagród.
TEMAT: ,, ŚWIĘTO GRUPY ”.
CELE: - oddziaływanie na wyobraźnię dzieci, - zachęcanie do czynnego spędzania wolnego czasu, - kształtowanie postawy wiary we własne siły, - rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, - podniesienie poczucia własnej wartości, - wprowadzenie radosnego nastroju i dobrego samopoczucia dzieci, - kształtowanie przyjaźni i koleżeństwa.
FORMA: zbiorowa.
METODA: zabawowa, słowna, praktyczna (rysowanie).
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: inscenizacja do przedstawienia wg opowiadania Heleny Bechlerowej pt, ,,Otwórz okienko”, kartki ozdobne, pisaki, pudełko, kartki z poleceniami, tort z ciasteczkami, magnetofon, taśma z nagraniem piosenki pt. ,,Jedzie pociąg z daleka”. CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1. Przyjazd ,,pociągu” z dziećmi i śpiewanie piosenki pt. ,,Jedzie pociąg z daleka”. Zajęcie miejsc na krzesełkach ustawionych w półokręgu. 2. Powitanie dzieci i przybyłych gości.
CZĘŚĆ ZASADNICZA:
1. Obejrzenie przedstawienia przygotowanego przez wychowawczynie świetlicy pt. ,,Otwórz okienko” wg opowiadania Heleny Bechlerowej. 2. Zabawa ,,PREZENTY”:
Prowadząca rozdaje dzieciom kartki, które podpisują swoim
imieniem. Następnie zbiera je do pudełka i miesza. Każde z dzieci losuje kartkę i rysuje prezent dla wylosowanej osoby. Prowadzący zachęca dzieci, aby zastanowiły się co koleżance czy koledze sprawiłoby największą przyjemność, jakie ma marzenia, pragnienia. Kartki wędrują z powrotem do pudełka. Następnie prowadząca rozdaje je odpowiednim uczniom.
3. Zabawa ,,WĘDRUJĄCE PUDEŁKO”: Dzieci stoją w kręgu. W czasie, gdy gra muzyka podają sobie pudełko, gdy muzyka zostanie przerwana dziecko trzymające pudełko losuje z niego karteczkę, na której wypisane jest polecenie, które ma wykonać. Gdy to uczyni, zabawa trwa dalej. Przykładowe polecenia: ,,Policz od 10 do 1”, ,,Wymień pory roku”, ,,Wykonaj 10 przysiadów”, itd.
4. Wniesienie ,,TORTU” Poczęstowanie gości i dzieci ciasteczkami, ukrytymi w torcie z bibuły.
CZĘŚĆ KOŃCOWA:
1. Podsumowanie zajęć – wypowiedzi dzieci. 2. Pożegnanie gości.
Aldona Respondek(Aldona_) |